Minggu, 27 November 2011

sejarah "Black Metal"

www.google.com

Black Metal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muzik heavy metal
Asal usul gaya Psychedelic rock, Muzik klasik Eropah dan British blues
Asal usul budaya Akhir 1960-an United Kingdom
Alat muzik tipikal Gitar - Bes - Dram - Keyboard
Kepopularan arus perdana Diikuti secara meluas oleh peminat di seluruh dunia.
Subgenre
Avant garde metal - Black metal - Celtic metal - Classic metal - Death metal - Doom metal - Folk metal - Glam metal - Gothic metal - Groove metal - Melodic death metal - Neo-classical metal - NSBM - Oriental metal - Power metal - Progressive metal - Speed metal - Thrash metal - Viking metal
Genre gabungan
Alternative metal - Blackened death metal - Christian metal - Funk metal - Grindcore - Industrial metal - Metalcore - Nu metal - Rapcore - Sludge metal - Stoner metal - Symphonic metal - Thrashcore
Versi serantau
Gothenburg metal - New Wave of British Heavy Metal - Bay Area thrash metal
Topik lain
Fesyen - Sejarah - Pancaragam - Pemain muzik - Umlaut
Black Metal merujuk kepada muzik yang mempunyai ciri-ciri khusus. Diantaranya adalah ia mencemuh semua ugama kecuali pagan. Oleh itu Black Metal boleh dianggap sebagai muzik keugamaan pagan.[1]
Dengan itu sebarang dakwaan bahawa muzik Black Metal tidak mencemuh ugama meletakkan kelompok yang sedemikian terkeluar daripada Black Metal. Sementara yang mendakwa mereka merupakan pengikut Black Metal meletakkan diri mereka terkeluar daripada semua jenis ugama.
Pada 23 Januari 2006, Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan Malaysia telah memutuskan bahawa aliran muzik Black Metal dikategorikan sebagai ajaran sesat dan boleh menjejaskan akidah mereka yang mengamalkannya.

Isi kandungan

Sejarah Black Metal

Pada akhir 1980-an dan awal 1990-an, satu daripada tokoh terkenal di Norwegian adalah Øystein Aarseth, lebih dikenali sebagai Euronymous, pemain gitar Mayhem.
Keadaan itu amat anti-Kristian: ia menegaskan bahawa matlamatnya adalah menghilangkan pengaruh Kristian dan semua ugama bukan Scandinavian daripada kebudayaan Norwegian dan mengembalikan negara tersebut kepada asas Norse. Salah satu daripadanya, mempunyai kaitan dengan NSBM), termasuk unsur anti-Semitism berterang-terangan. Pergerakan ini dipengaruhi oleh 'Inner Circle', yang dianggotai oleh Aarseth dan beberapa sahabatnya, daripada bilik bawah tanah kedai rekod Aarseth, Helvete (Hell). Lokasi tersebut turut mempunyai studio rakaman, di mana rekod yang dihasilkan oleh Mayhem dan beberapa kumpulan muzik lain yang terikat dengan label bebas Aarseth, Deathlike Silence Productions. Matlamat yang dinyatakan bagi Deathlike Silence merupakan "menerbitkan rekod oleh kumpulan pemuzik yang merupakan kebangkitan kejahatan dalam bentuk paling sempurna.."
Sekitar masa ini, terdapat beberapa kes pembakaran yang ditujukan kepada gereja Kristian yang kebanyakannya berusia beratus-ratus tahun, dan secara umum dianggap sebagai mercu tanda penting—yang kelompok Aarseth didakwa menggalakkannya, jika pun tidak melakukannya. Sasaran Gereja yang paling terkenal merupakan gereja Fantoft Stave, Norway, yang dibakar oleh seorang ahli kelompok dalaman Euronymous; yang merupakan ahli kumpulan tunggal Burzum, Varg Vikernes, atau "Count Grishnackh", yang juga bermain gitar bass bagi Mayhem. Peminat Black metal turut menggempur kumpulan "death metal" terkenal lain yang melawati negara mereka atau dalam negara berjiran, berasaskan mereka tidak cukup "setan". Ramai yang mengingati persaingan hebat antara death metal Sweden dan Norwegian black metal.

 Ciri-ciri Black Metal

Dark Endless album studio oleh Marduk, black metal Sweden dengan gambar Salib songsang..
Ciri-ciri Black Metal termasuk yang berikut:
  • Gitar kencang dengan petikan tremolo.
  • Lirik yang berbentuk memuja setan, Pagan, atau bertema okkult yang blaspheme Christianity. Kumpulan muzik seperti Kumpulan Slayer, Landser, Deicide, Death's Head, dan Immolation bertindan lirik seperti black metal tetapi ditakrifkan dari segi muzik kepada death metal (Immolation, Deicide), thrash metal (Death's Head, Slayer), atau Rock Against Communism (RAC) (Landser, Intimidation One).
  • Bunyi gitar agak lemah atau bunyi gitar yang agak kuat, biasanya tidak berbunyi sederhana.
  • Keluaran terhad dengan sengaja sebagai kenyataan terhadap muzik utama dan/atau menunjukkan mood muzik, untuk mencipta suasana. Kesan 'kurang pengeluaran' sering kali dicapai dengan menghilangkan frekuensi tinggi dan rendah, meninggalkan jalur bunyi pertengahan.
  • Pukulan dram yang laju, garang, seringkali dengan hentaman kuat. Di waktu lain pula, dram dipukul perlahan dan diiringi dengan nada kosong dan kering — terutamanya bagi kesan suasana muzik.
  • Keyboard eletronik digunakan sekali-sekala. Setting violin, organ, dan choir biasa digunakan, bagi menghasilkan muzik seperti okestra atau seperti kathedral. Sesetengah kumpulan pula cenderung menggunakan keyboard secara kerap, samada sebagai peralatan malah asas keseluruhan bunyi mereka. Ia biasanya diletakkan di bawah label simfoni black metal.
  • Suara yang nyaring dengan herotan.
  • Peralatan muzik perkussion yang laju.
  • Suasana sejuk, gelap, sedih, muram dan samar.

Sejarah Singkat " Black Metal "


Kemunculan genre black metal sebenarnya hampir mirip dengan kasus genre death metal.Pada awalnya "black metal" cuma sebuah album yg dirilis tahun 1982 oleh band thrash metal U.K. yg namanya "Venom".Band ini memasukkan unsur2 yg berbau satanis ke dalam musik mereka.Rupanya hal tsb membuat album ini sukses dan akhirnya banyak bermunculan band2 lain yang mengusung aliran seperti pada album itu.Singkatnya black metal yang lahir dari janin thrash metal menjadi virus baru di daratan Eropa.
Awal perkembangannya, aliran ini memakai distorsi gitar yang berat, tempo lagu yang cepat plus double pedal drum (atribut standar metal) ditambah vokal yang bisa dibilang nge-Growl dengan "nada dasar" yang tinggi dan dosis lirik yang sedikit.Kekuatan lainnya ya di liriknya itu.Band2 yang seperti ini di awal 80'an antara lain Venom (U.K.), Bathory (Swedia) dan Celtic Frost (Switzerland).Keberadaan band2 ini dikenal sebagai gelombang pertama invasi black metal di Eropa.Kemunculan gelombang keduanya di rentang 80'an sampe 90'an dan wilayah endemitnya paling banyak di Norwegia, seperti Darkthrone dengan Mayhem.
Kemunculan black metal awalnya merupakan suatu teror karena terjadi banyak pembunuhan dan pembakaran gereja2 di Eropa (May FATHER forgave them...). Masuk akal bila hal ini terjadi karena seiring menanjaknya black metal yang notabene berisi satanisme, anti-Kristenisme, okultisme, misanthropisme dan isme2 yg lain maka org2 yg terserang virus ini bertindak anarkis..
Terlepas dari tindakan2 TERKUTUK itu, black metal tetap hidup sambil diikuti berbagai macam tindakan kontroversial seperti mutilasi kepala hewan di atas panggung live (biasanya domba atau kambing atau juga babi), perseteruan genre black metal Norwegia dengan death metal Finlandia, kasus bunuh diri yang dilakukan personil Mayhem (Per Yngve Ohlin a.k.a. Dead) dan pembunuhan personil Mayhem (lagi) yang memiliki label black metal pertama, Øystein Aarseth oleh Varg Vikernes, yang juga pentolan Mayhem.
Perkembangan black metal berlanjut hingga sekarang dan dikenal sebagai gelombang ketiganya.Gelombang ketiga ini biasanya ditandai dengan pemakaian efek2 modern pada tiap track, seperti penggunaan synthesizer atau efek-efek digital lain.Karena perkembangan ini maka tidak heran ditemukan one-pieced band seperti Xasthur (U.S.) yang memainkan black metal "sendirian".Xasthur pada awalnya mencetak 2 Split Album dengan Orosius dan Acid Enema lalu melahirkan 4 E.P. dengan album terakhir "Defective Epitaph" (2007).Sebelumya juga, Xasthur meluncurkan 2 Split Album lagi dengan Striborg dan Cryostasium pada tahun yang sama.Contoh one-piece band yang lain adalah Burzum (Norwegia), yang statusnya sekarang ini dipertanyakan.Terlepas dari konsep one-piece band, terdapat pula jenis two pieces band.Contoh yang dapat ditemukan adalah Satyricon (Norwegia) yang cuma terdiri 2 anggota tetap, yaitu Satyr a.k.a Sigurd Wongraven dan Frost a.k.a Kjetil Vidar Haraldstad.Anggota lain menyusul bila mereka sedang mengerjakan album atau live performance.Yang lain memakai formasi band standar yang rata2 5 pieces.
Selain formasinya, black metal juga sering diidentikkan dengan penggunaan make up yang dikenal dengan corpsepaint di muka mereka.Corpsepaint bermaksud untuk menciptakan citra mayat dalam diri mereka, atau secara ideologi mereka ingin mengutarakan konsep inhumanity yang immortal, melawan sifat mortal alami dalam diri manusia.Selain konsep immortality tersebut, corpsepaint juga dipakai dalam pernyataan diri sebagai seorang satanis.Masih berhubungan dengan penampilan band2 black metal, gaya neo-medieval juga sering digunakan.Ditandai dengan pakaian hitam berbahan kulit dan longhandband atau handband dengan spike.
Subgenre yang diturunkan dari black metal ini pula bermacam-macam.Ada folk-black metal yang mengutamakan penggunaan instrumen2 "indah" macam biola atau penggunaan teknik2 tertentu yang bersifat tradisional bagi orang2 Eropa.Contoh Folk-Black dapat didengar di album lawas Moonspell (Portugal).Subgenre lain yang terkenal adalah Melodic-Black Metal yang diusung Dimmu Borgir (Norwegia).Dicirikan dengan dosis elemen melodic yang lebih banyak.Tapi kadang2 subgenre yang digunakan oleh suatu band black metal bisa bervariasi, seperti yang dilakukan Cradle Of Filth (U.K.).Walaupun pada awal karier berpegang pada death metal, band ini besar dan bertumbuh dalam lingkup black metal dan memainkan lebih dari 1 subgenre yaitu Gothic-Black Metal hingga Symphonic-Black Metal maka kadang-kadang disebut Extreme Metal..
Walaupun banyak kontroversi di dalamnya, Sejarah black metal tetap perlu dikenal agar tidak terjebak di dalamnya..!!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar